Základ dobrej optimalizácie – obsah. 2

Každý kto sa zaoberá optimalizáciou web stránok pre vyhľadávače isto už nespočetne krát počul frázu typu “obsah je dôležitý”. Väčšina analytikov a konzultantov (resp. ľudí pre ktorých je SEO denným chlebíkom) vie aká krutá pravda je v nej ukrytá. Pokiaľ sa ponoríte do tutoriálov, ktoré nájdete na internete, väčšinou sa venujú hlavne výberu kľúčových slov, návrhu title a h1 tagu, poprípade drobnostiam ako alt atribút pri obrázkoch a podobne. Ale takmer nikto nerozoberie nikdy detailnejšie to najdôležitejšie čo vlastne web prináša – obsah.

Cieľom optimalizácie by nemal byť len posun na vyššie priečky vo výsledkoch vyhľadávania. V prvom rade treba hľadieť na reálnu úžitkovú hodnotu pre návštevníka. A tá je vytváraná obsahom. Vedia to vyhľadávače aj užívatelia. Žiadny web bez kvalitného obsahu nebude v dlhodobom merítku úspešný. Či už sa jedná o blog, firemný web alebo eshop, to hlavné čo užívateľ očakáva sú informácie. Informácie, ktoré hľadá a bude hľadať kým ich nenájde. A je mu pri tom jedno či je to u Vás, alebo u konkurencie. Najlepšie je preto ponúknuť vždy relevantný a originálny obsah (aj keď to sa niekedy ťažko dodržiava).

Praktický príklad.

Vezmeme si napríklad eshop. Bežne je v každom eshope kopa produktov, od pár desiatok  až po niekoľko desiatok tisíc. Väčšina eshopov funguje ako maloobchod = kúpim tovar od dodávateľa (výrobcu), predám koncovému zákazníkovi zo ziskom. Najpohodlnejšie je celé popisy produktov kopírovať alebo ak sa dá napojiť sa priamo na databázu dodávateľa brať popis k produktom, ktorý je obsahom môjho webu odtiaľ.

Výsledok? Eshop plný produktov, ktoré pravdepodobne ponúka už aj niekto iný s rovnakým popisom. Informačná hodnota pre užívateľa rovnaká ako inde, vo väčšine prípadov nepostačujúca. Hodnota pre vyhľadávače malá keďže veľká časť obsahu bude pravdepodobne duplicitná s ďalšími webmi.

Skúsme to s inej strany. Produkty začneme vyberať a ku každému zmeníme popis aspoň štylisticky (čo je aj výborná príležitosť použiť práve kľúčové slová, ktoré chceme), poprípade pridáme ďalšie informácie, ktoré môžu poslúžiť zákazníkovi. Odstránime tak duplicitu a ponúkneme zákazníkovi iné informácie ako konkurencia (a mali by sme sa snažiť aby boli lepšie). Tiež môžeme pridať vlastné, alebo aj užívateľské recenzie, pridať k produktom diskusie atď. Skrátka čokoľvek čo nám vytvorí originálny a užitočný obsah.

Výsledok? Eshop s originálnym obsahom, bez duplicity s konkurenciou a oveľa užitočnejšími informáciami pre zákazníka. Navyše s textami optimalizovanými na kľúčové slová, ktoré chceme.

Pritom to ani nemusí byť časovo príliš náročné. Nezáleží koľko máme produktov v databáze. Stačí ak si dáme záväzok zmeniť popis pre pár produktov každý deň. Kto má v eshope zopár produktov tomu by nemalo robiť starosť postupne skvalitniť obsah každého. Kto má eshop s desaťtisícami položiek, ten sa môže zamerať na kľúčové produkty a postupne, ak bude čas riešiť aj tie menej dôležité (odhad, ktoré sú ktoré je už na samotnom obchodníkovi, ktorý by mal mať na to “čuch”).

“Pikoška” z praxe

Nedávno som mal možnosť porovnať tak jeden produkt, ku ktorému bola aj promo novinka na hlavnej stránke. Pri zadaní kľúčového slova, ktoré bolo cieľom optimalizácie oboch podstránok sa zobrazil na prvom mieste odkaz na novinku. Novinka mala vlastný text s dobrou informačnou hodnotou a bolo ho tam veľa. Oproti tomu detail produktu ponúkal popis od distribútora a žiadne informácie, ktoré by neboli už aj inde na internete. Ten sa zobrazil až na druhej strane výsledkov.Pritom stačilo mať pri popise produktu vlastný text, ponúkajúci viac a lepších informácií.

Z každej strany počuť aké sú dôležité title tagy, h1 nadpisy a podobne. Áno sú, ale základ je vždy kvalitný a originálny obsah.

Odporucam stabilny webhosting s podporou 24/7 za vynikajucu cenu.
Zlavovy kod na -25%: WEDOS25HRKUT

Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

2 thoughts on “Základ dobrej optimalizácie – obsah.

  1. Reply ing.Nowak sep 20, 2010 09:44

    Pěkně a výstižně napsaný článek. Kvalitní obsah stránky uživatelsky čitelný je základ dobrého webu spokojený návštěvník si objedná klikne případně se registruje a rád se vrací pro nové informace pokud je najde zase si objedná zase klikne atd. pokud, ale nenajde nic nového urazí se :) a až nikdy nepřijde. Aktualizace je vemi důležitá “novinky” by neměli chybět na žádném webu.

    • Reply Martin Hrkút sep 20, 2010 10:22

      Ďakujem :)

      Dno s tými návštevníkmi pokiaľ chodia pravidelnejšie to nieje až tak zlé. Zvyknú sa vrátiť aj pri nejakom tom prehrešku. Podstatné je, aby keď prídu prvý krát našli niečo pre nich zaujímavé čo ich “donúti” prísť aj nabudúce. Ale musím aj súhlasiť. Ak nenájdu nič nové na niekoľký krát, tak sa postupne na celý web vykašlú.

Pridaj komentár