Prečo učitelia kedysi autoritu mali a dnes nie? 36

Tak ako veľa ďalších zaujala aj mňa nedávno odvysielaná relácia “Zoči – Voči”, venovaná problémom školstva. Okrem donekonečna omielanej večnej témy “malé platy”, bolo celkom zaujímavé sledovať aj debatu o autorite učiteľov.

Bonusová chvíľa prišla keď minister školstva nostalgicky spomínal na to ako dostal od učiteľa v škole trest (napr. fyzický) a bál sa to doma povedať, lebo by dostal ešte viac. Práve toto označil ako prirodzenú autoritu, ktorej sa dnes už učitelia netešia. Prirodzenú? Autoritu?

Vráťme sa kus v čase do detských čias nášho ministra, do doby, kedy škola v tej podobe v akej prežíva prakticky dodnes, bola ešte na niečo dobrá. Do čias kedy “učiteľ bol niekto”. Skúsme si predstaviť aké to vtedy bolo. Vysokých a stredných škôl bolo menej. Na gymnáziá sa brali len tí najlepší, kto sa nedostal tam šiel na strednú odbornú školu a kto preliezol základnú ledva na štvorkách, ten mohol byť rád ak sa dostal aspoň na “učňovku”.

Vtedy škola niečo znamenala. Kto sa v nej ako ďaleko dopracoval, také mal následne životné poslanie pridelené režimom. Titul z vysokej školy  rozhodne nemohol dosiahnuť niekto, kto preliezol základnú školu na štvorkách, učilište rovnako, potom si dorobil maturitu a zrazu bol prijatý na VŠ.

Porovnajme si to so situáciou dnes. Dnes je úplne jedno aké má kto známky. So štvorkami sa dá krásne preliezť celým systémom až po titul z VŠ. Na strednú či vysokú školu sa dostane prakticky každý, vďaka úžasnému modelu financovania “peniaze za počet študentov”.

Učiteľ na základnej škole mal z tohto pohľadu kedysi v rukách oveľa väčšiu moc ako dnes. V podstate už od známok na základnej škole sa odvíjala budúcnosť človeka. Ak si na žiaka zasadol tak sa prakticky mohol rozlúčiť s gymnáziom a poväčšine aj s odbornou strednou školou. A to žiadny rodič nechcel. Preto boli deti cepované, ako v škole tak aj doma. Preto sa na učiteľov zo strany rodičov neziapalo ako dnes a preto boli aj deti posrané z učiteľa až za ušami (teda aspoň väčšina, grázlici sa našli aj vtedy).

To je to zázračné tajomstvo stratenej autority učiteľov – známky. Dnes nemajú už takmer žiadnu váhu a podľa toho to aj vyzerá.

Otázne potom je, či má význam plakať za “autoritou” vybudovanou na atmosfére strachu.

Odporucam stabilny webhosting s podporou 24/7 so zlavou 25% v pripade pouzitia zlavoveho kodu WEDOS25HRKUT

Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

36 thoughts on “Prečo učitelia kedysi autoritu mali a dnes nie?

  1. Reply dendy dendy Máj 1, 2012 20:58

    Ešte možno dodám, že dnes už aj človek s VŠ môže zarábať menej ako niekto s neukončeným základným vzdelaním. Vzdelanie teda nezabezpečí ani kvalitný príjem. Veď keď vyšší súdny úradník, ktorý má ukončené právnické vzdelanie a rieši namiesto sudcov na súde zložité spory dostane plat na úrovni kopáča kanálov, tiež si rozmyslí, či bude svoje deti viesť cestou získavania vzdelávania. Ale to je rovnaké aj v iných sférach, veď aj učiteľ – namaká sa kým skončí školu a nakoniec dostane pár šušňov a zväčša každý rodič, ktorý si príde o neho otierať hubu (lebo jeho dieťa je predsa to najlepšie) a ktorý sa ledva vie podpísať má vyšší mesačný príjem. Tak ako potom získať autoritu? Riešením je zaviesť minimálnu mzdovú hranicu pre vysokoškolsky vzdelaných ľudí, myslím asi v Maďarsku to dlhodobo funguje. To môže motivovať k získaniu vzdelávania, avšak to je beh na dlhú trať.

    • Reply Martin Hrkút Máj 1, 2012 22:16

      zavedenie platovej hranice nic neriesi (skor naopak, deformuje system este viac). chybny je system, ktory umoznuje permanentnemu stvorkarovi spravit VS s titulom. vyska by mala byt o tom ze ten clovek co odtial vyjde bude skutocne odbornik na danu oblast. bohuzial dnes mame plnu rit nekvalitnych vysokych skol a este viac nekvalitnych vysokoskolskych pedagogov. k tomu chory system v ktorom spravi VS s trochou stastia aj cvicena opica.

      vyska platov vysokoskolsky vzdelanych ludi dnes len reflektuje to v akom stave je trh (ak si odmyslime statne institucie – tie az neskutocne deformuje vlada, vid. plat lekara takmer 2000 eur mesacne vs plat ucitela cca 500). vo firemnom sektore si kvalitny clovek, ktory je fakt odbornik, moze z ponuk vyberat a neskonci na smiesnej sume. bohuzial toto zanika v halde ludi, ktori by titul mat ani nemali lebo vedia prd a vdaka tomu sa vytvara chybny dojem.

      treba hladiet na kvalitu cloveka, nie na tri pismenka pred menom. potom sa vyska platu casto zda celkom rozumna.

      • Reply Samo Máj 3, 2012 13:06

        A to ze je niekto stvorkar znamena, ze nemoze byt odbornik? To ze niekto nevie fyziku, chemiu, atd. znamena ze nemoze byt skvely historik a to ze niekto nevie dejepis neznamena ze nebude paradny lekar… praveze znamky sa riesia az prilis, namiesto objektivnejsich hodnot.

        • Reply Martin Hrkút Máj 3, 2012 13:12

          s tym plne suhlasim – znamky o tom kto co realne vie a dokaze nesvedcia ani trochu. len vravim ze kedysi kto mal na ZS zle znamky tak bol viacmenej v prdeli. dnes taky clovek smelo preplava az po titul. z toho plynula ta ucitelska autorita – vzbudzovali daleko vacsi strach kedze ti mohli dost ovplyvnit buducnost (resp. tvojmu potomkovi)

        • Reply porg Máj 3, 2012 13:25

          ked sa na to pozrieme triezvo tak pripadov ked ma niekto jednotky v jednej oblasti (napr. matematika) a stvorky v inej (dajme tomu dejepis) je velmi malo.
          Ti sikovny maju vacsinou dobre znamky zo vsetkeho, v najhorsom pripade maju priemerne znamky z toho co im nejde a jednotky z toho v com su naozaj dobry

        • Reply alio Máj 3, 2012 14:10

          stvorkar za mojich studentskych cias bol chronicky flakac
          :-)) ked bol niekto vyslovene tupy napr. na mat, chem alebo fyziku, tak max. na trojku, ale ak sa aspon snazil tak to dal za dva, aj ked bolo treba velmi sa s tym morit.
          znamky odzrkadlovali aj postoj ziaka k uceniu, nielen jeho uzasne nadprirodzene schopnosti bez ucenia zvladnut latku :-) autorita ale chyba podla mna aj preto, ze dnesni rodicia chcu mat z deciek drsnakov, co budu vediet v zivote obstat, a na to je zrejme plati najlepsie hruby krk, vulgarny slovnik a drzost a neucta vseobecne… vacsinou aj ti rodicia su podobneho razenia.

  2. Reply Viliam Búr Máj 2, 2012 16:55

    Pokles autority učiteľov súvisí s poklesom hodnoty vzdelania ako takého. Načo sa namáhať so vzdelávaním, keď na VŠ sa dostane každý (a čo bude ďalej, to je pre žiaka základnej alebo strednej školy príliš abstraktná otázka). Tým sa z učiteľa stáva len lacný hromadný babysitter, čo naozaj nie je prestížna spoločenská funkcia.

    Je zmenou k lepšiemu, že učiteľ, ktorý si zasadne na žiaka, mu dnes nemôže pokaziť život. Vzdelávanie treba oddeliť od skúšania, inak máme konflikt záujmov. Avšak chcelo by to nejaký mechanizmus, ktorý odlíši vzdelaných študentov od nevzdelaných — objektívne testy, hoci by z nich aj žiadne postihy nevyplývali, iba feedback pre rodičov, a štatistické hodnotenie kvality škôl. Bez toho sa totiž školy predbiehajú v tom, kto dá žiakom viac jednotiek zadarmo, lebo vtedy rodičom pripadá, že škola si dobre plní svoju úlohu.

    Strach môže byť za istých okolností užitočný mechanizmus. Nie je dobré, keď má žiak úplne na háku, či bude v dospelosti odborníkom, alebo dlhodobo nezamestnaným. V ideálnom školstve by bol učiteľ spojencom, ktorý žiakovi pomáha zlepšiť jeho budúce postavenie v pracovnom živote. Bohužiaľ, ak žiaci nevidia súvislosť medzi svojím vzdelaním a budúcim životom (čiastočne chyba výchovy, čiastočne fakt: zlodejom sa u nás často darí lepšie než vzdelancom), potom požiadavky učiteľov naozaj vyzerajú ako svojvoľné šikanovanie, márnenie času ktorý sa dal produktívne stráviť na facebooku.

    Otázka je: Naozaj má dnes pre všetkých žiakov vzdelanie zmysel? Ak nie, možno by sme školstvo mohli nahradiť nejakou lacnejšou verziou babysittingu (a ponechať ho trebárs len pre tú menšinu, ktorá bude nejaké vzdelanie potrebovať). Ak áno, akým najvhodnejším spôsobom im poskytovať spätnú väzbu, či sa im v hlave niečo uchytilo alebo nie?

  3. Reply Michal Dzurilla Máj 3, 2012 10:26

    Osobne si myslim ze deregulacia skolstva by pomohla. Cital som porovnanie, ze ak chcete mat VS vzdelanie, je v niektorych pripadoch vyhodnejsie (a tym myslim aj financne, aj co do objemu a kvality vedomosti, ktore sa naucite) zaplatit si seriu skolenie v danom odbore ako sa “trapit” na VS. Po mojich skusenostiach stym aj silne suhlasim (hlavne pre niektore ekonomicke a technicke smery, urcite nie medicina:)))

  4. Reply agm Máj 3, 2012 11:11

    blbost, deti medzi sebou sutazia, tak ako vtedy tak aj teraz … ale priority okolia, teda o to o co sa sutazi, sa zmenili … hodnoty devalvovali

  5. Reply Michalko Máj 3, 2012 12:35

    Učiteľ (profesor na SŠ) mal častokrát ešte za socializmu veľkú autoritu, ale tú mali aj ostatní – farári, policajti, riaditelia, vedúci atď. Túto autoritu produkovala a udržiavala tzv. otrocká mentalita slovenského národa, ktorá pochádzala zo surovej reštriktívnej výchovy. Deti boli často surovo vychovávané a niekedy aj bité.

    Takáto výchova vytvorila poslušnú ohlupenú masu, ktorá hľadala dočasný únik z nenormálneho a neprirodzeného života v alkohole a zmohla sa len na frfľanie vo svojom byte/dome. Pravdaže, potom mali vedúci/riaditelia/politici ľahšiu pozíciu a mohli ľahšie riadiť ľudí ako dnes. Problém bol (a doteraz) je, že niekedy bola prekročená hranica “výchovy” – stala sa z nej šikana (prežil som ju osobne na SŠ, a doteraz sa z nej liečim…).
    Preto som stúpenec liberálnej humánnej výchovy, nech trpia nadriadení (učitelia), ako by mali trpieť deti.

    • Reply Viliam Búr Máj 3, 2012 15:52

      Stratégia “nech trpia učitelia” tu funguje už dlhšie, a spôsobuje, že zo školstva odchádzajú tí, ktorí majú možnosť niekam odísť. Až odídu všetci, načo také školstvo?

      Vykašlime sa potom na predstieranie a povedzme si úprimne, že tu ide iba o to, že rodiny s dvoma pracujúcimi rodičmi si nemôžu dovoliť platiť trhové ceny za každodenný babysitting. Deti posaďme v škole za internet a všetci budú happy. (Pre menšinu ľudí, ktorí majú iné názory, ponechajme aj pár nepovinných škôl klasického typu.)

      Ak nežiješ v otrokárskej spoločnosti, nemôžeš založiť stratégiu na tom, že ľudia, ktorí trpia, budú odvádzať kvalitnú prácu. Ak sú schopní pracovať kvalitne, sú schopní robiť aj niečo iné, a kto môže, odíde. Už len treba, aby túto netriviálnu myšlienku pochopil aj niekto na ministerstve školstva.

  6. Reply Samo Máj 3, 2012 13:04

    Ono sa u nas casto mylia pojmy “strach” a “autorita”. Mam niekolko ucitelov, ktori maju autoritu a co povedia to si naozaj beriem k srdcu. Potom su tu taki u ktorych funguje strach – ano, pred nimi sa vsetci tvarime, ze robime co chcu, ale v momente ked nieco nemozu skontrolovat tak kasleme na to co hovoria.

  7. Reply Deluxa Máj 3, 2012 14:20

    zabudol si tu spomenut jednu podstatnu vec a tou je ze zijes v kapitalizme dnes kazdy sere na kazdeho je jedno aku mas skolu a odkial si vyliezol ci mas alebo nemas vysoku alebo ci vies vobec pisat mas peniaze a vies odkial ich nakradnut alebo vytrieskat? to je ta zakladna otazka,,,, ostatne si kupis…ked ich nemas skapes a nikto ti nepomoze….je mi na grcanie z tejto doby a podla mna to dobre neskonci vsade vladne zavist, tuzba po moci, peniazoch, pretvarka,klamstvo a pokusy ovladat ludi….

    • Reply Martin Hrkút Máj 3, 2012 14:46

      presne toto je nazor ktory ludia ziskavaju z nasich uzasnych najsamobjektivnejsich medii. odkedy nepozeram krvave zvodky o 19.00 svet je krajsie miesto. vyskusaj ;) mozno casom na svet zmenis nazor

      • Reply Gras Máj 4, 2012 15:55

        Nuž, milý Martin, táto Tvoja odpoveď je, slušne povedané – veľmi, veľmi lacná. Pripomína mi situácie, keď diskutéri, ktorí kritizujú kapitalizmus, tak sú _automaticky_ zaškatuľkovaní ako boľševici, ficovoliči, alebo ľudia banujúci za starými časmi.
        Deluxa nenapísal nič iné, len čistú pravdu, a ty ho automaticky zaradíš k primitívom sledujúcim Markízu, alebo Jojku. Tým fakticky dehonestuješ sám seba, asi si si to vôbec neuvedomil. :-)
        Koniec koncov, ty sám si vo svojom článku napísal:
        “Učitelia mali kedysi v rukách oveľa väčšiu moc ako dnes…. Porovnajme si to so situáciou dnes. Dnes je úplne jedno aké má kto známky. So štvorkami sa dá krásne preliezť celým systémom až po titul z VŠ….”

        Sám si veľmi presne si pomenoval príčinu – SYSTÉM.
        Systém (teraz myslím na ´systém´ všeobecne, vrátane systému v školstve ) umožňuje, to čo sa deje v spoločnosti. Systém umožňuje to, že k válovom sa dostávajú vždy len tie najbezcharakternejšie prasce, neraz tváriace sa ako najväčší demokrati a svätuškári. A vôbec nemyslím len na politikov. Tí sú len gašparkovia, marionety v rukách žralokov a oligarchov. Nie sú hlúpi, veľmi dobre vedia ako oblbnúť jednoduchý dav.

        Skutočné hodnoty v súčasnosti strácajú akýkoľvek význam. Význam však nestrácajú hodnoty vo forme majetkov a peňazí. Tie naopak – dominujú, pričom sú médiami prezentované ako to, čo ľudí urobí šťastnými. Zamyslel si sa niekedy, milý Martin, napr, nad tým, že čím je to, že predtým bola cirkev znevažovaná, potieraná a potláčaná, ale predsa si ľudia akú-takú dôstojnosť a sčasti aj akú-takú vnútornú slobodu zachovali (oproti dnešnej “slobodnej” džungli a takmer až anarchii)? Slušnosť, úcta k starším, ÚCTA K PEDAGÓGOM, to nebolo v tých časoch ničím výnimočným.
        Dnes, keď má cirkev ruky voľné (a máme tu našu drahú slobodu a demokraciu v plnej paráde), dnes, keď má všetky možnosti pomknúť ľudí k tomu aby boli ,slušnejšími, morálnejšími, skrátka lepšími a hodnotnejšími ľuďmi, tak práve dnes sú ľudia v morálnom a empatickom svete na tom oveľa oveľa horšie.
        Pozor, nevelebím komančov, ale nevidieť tú súčasnú žumpu, tie hyeny v ľudskej koži, ktoré vládnu a “riadia” súčasnú “slobodnú a demokratickú” spoločnosť… ?

        • Reply Martin Hrkút Máj 4, 2012 20:51

          skatulkuje kazdy a kto nie tak ten je len pokrytec lebo si to len nechce priznat. su to pudy, priroda, zivocisna cast mysle – utvoris si vzdy nazor na cloveka po par sekundach. tak ako som ja zaskatulkoval Deluxa ako niekoho kto cumi kazdy den na tie najhorsie spravy a potom ma dojem ze cely svet je zumpa, tak si skatulkujes aj ty mna :) (btw: nikde nepisem ze je primitiv, len ze si netriedi informacie a nechava k sebe plynut prevazne tie zle – ako vacsina obyvatelstva).

          na system sa veci valaju velmi lahko, no system sam o sebe nikdy dokonaly nebol a ani nebude. vzdy sa najde par hajzlikov ktori ho budu zneuzivat. ideovo bol vo svojej podstate dobry ako komunizmus, tak aj kapitalizmus. bohuzial ziadny z tych systemov nepocita s chrapunstvom niektorych jedincov a na tom aj zlyhava. rovnako ako idea demokracie nepocita s tupou stadovitostou vdaka ktorej sa prave chrapuni dostanu ku korytam, lebo dokazu oblbnut dostatok volicov.

          ja ten bordel okolo vidim o to sa bat nemusis. no nepotrebujem sa utapat v depresii ake je vsetko zle. to k nicomu nevedie. bud zacnem konat a robit nieco voci tomu co sa mi nepaci, alebo to pustim z hlavy a netrapim sa tym. nebudem zit zivot plny negativnych emocii len kvoli tomu ze media s oblubou prinasaju len zle spravy.

          ako sa clovek sprava, ci ma k niecomu a niekomu uctu, ci sa snazi byt dobry na ludi okolo atd je len na nom samom. viem ze okolo je hrca chrapunov, no odmietam sa k nim pridat. mam svoje hodnoty podla ktorych zijem a nebudem ich ohybat podla toho ako diktuje najnovsia moda.

          btw: nemas dojem ze je tych negativnych sprav vsade az privela? nemas dojem ze je to cielom medii v podruci oligarchov vzbudzovat neustale v ludoch negativne emocie aby nerozmyslali nad tym co sa tu realne deje a zaroven lahsie verili prazdnym slubom ich nohsledov na kandidatkach? preco im to potom ulahcovat, slepo hltat vsetko negativne co ti podsuvaju a nasledne sirit vsade do okolia poplasnu spravu ako je vsetko zle?

    • Reply ludka Máj 4, 2012 09:11

      Najlepšie by bolo celkom zrušiť školy. Rodičia by naučili deti abecedu a základné počty a ostatné by sa už naučil každý sám podľa potreby. Napr. lekár by si pred operáciou našiel v príručke postup, vodič autobusu by si na križovatke našiel príslušný dopravný predpis… Odpadlo by psychické utrpenie detí v škole a svet by bol krajší, a ľudia šťastní… :DDD

      • Reply Martin Hrkút Máj 4, 2012 09:15

        odpadlo by aj psychicke utrpenie ucitelov :))

        bohuzial statnemu aparatu vrcholne vyhovuje vysledny produkt skol – otupeni nezamestnatelni zamestnanci, ktori su nauceny nevybocovat z radu, nic neskusat (ved co ak spravia nieco zle) a drzat hubu a krok

      • Reply martin Mar 17, 2013 23:05

        to sa mi paci. vyriesil by sa tym aj problem s preludnenostou. a po takych 10 rokoch by ludia mozno zase objavili tie spravne hodnoty a mohli by vybudoavt lepsi system

  8. Reply david2366 Máj 3, 2012 16:31

    Vtip:
    “Keď si predstavím aký som ja inžinier ekonóm, normálne mám strach ísť k doktorovi”

  9. Reply Jozef Máj 3, 2012 22:31

    Nemozem suhlasit .. znamky su uplne zanedbatelne a nic nehovoria .. Poznam z praxe .. jednickari, teoretici a naslapani ale nepouzitelni .. Na druhej trane ti co mali 3,4 chytri, obratni a rozhladeni a spolahlivi s hocijakou ulohou .. Takze asi tak.. Znamka vobec nic neriesi a nedava predpoklad ze niekdo s 1 od vrchu dole bude este aj odbornik .

  10. Reply bobi666 Máj 4, 2012 05:51

    Nehnevaj sa ale problem si zobral velmi povrchne, neviem kedy si chodil do skoly, alebo kde, ale prilis si zjednodusil postavenie ucitela v minulosti

  11. Reply Slavo Máj 4, 2012 13:20

    Vela studentov znamena aj vela ucitelov. Ak je ich kvalita? Zamestnanie ako ine, navyse slabo platene a tak aj odflaknute. Kedysi profesori na strednych skolach publikovali, dnes nepublikuju ani ti vysokoskolski. A hodnota znamky? Je relativna, tak ako su relativne aj zasady tejto spolocnosti. A to nezmeni minister, ktory chce direktivne urcovat co je a co nie je spravne.

  12. Reply Alena Máj 4, 2012 15:46

    A ako to chcete odmerať? Máme odvážiť mozog?
    Prosím Vás, dnes sa stala školoa trhovým mechanizmom. Čím bohatší rodič, tým múdrejšie dieťa, pretože stačí, že rodič “položí” riaditeľovi nejaké eurá na počítač, alebo nejaké sponzorstvo, dieťa nemôžem nechať prepadnúť.

  13. Reply Alena Máj 4, 2012 15:49

    A ako chcete tie vedomosti odmerať? Dnes sa vedomostí merajú od veškosti peňaženky rodičov, stačí, že rodič kúpi škole napr. počítač, už nemôžem nechať žiaka prepadnˇuť, aj keď v škole len sedí, lebo aj tak má budúcnosť zamezpečenú v ockovej firme.
    Zo školy je trhový mechanizmus a žiak je produktom, na ktorého dostaneme normatív.

  14. Reply Beny Máj 6, 2012 16:03

    Niekedy musí byť u ľudí aj autorita strachu. Sme už raz takí, inak sa nedokážeme rešpektovať. Česť výnimkám, ale tých je málo. Predstavte si, ako by to vyzeralo napríklad na našich cestách, keby sa ľudia nebáli policajtov. Aj tak je to dosť hrozné. V školstve si teraz tí malí grázlici utvorili anarchiu a neboja sa ničoho. V tom je ten problém. Každý extrém je škodlivý.

  15. Reply Matus Máj 7, 2012 13:26

    Nemozem uplne suhlasit. Spomina sa tu “autorita vybudovana na atmosfere strachu” a ze “dnes je jedno kto ma ake znamky”… To je dost pomylene videnie – znamky alebo nejake hodnotenie nema byt co kriterium na to, ci ma ucitel/profesor autoritu pred ziakmi, tak ako napr. moj plat nerozhoduje o tom, ci mozem sefa poslat niekam alebo nie. Ucitel ma mat autoritu predovsetkym preto, ze je zastupcom rodicov v skole – tu nie je o com debatovat, proste co povie, to ma platit.

    • Reply Martin Hrkút Máj 7, 2012 13:47

      co je na tom pomylene? vari to neplati? nerozdavaju sa dnes vari na Slovensku diplomy majetnym za znamost a nemajetnym za trosku usilia? zalezi na znamkach tak ako zalezalo kedysi?

      zhodneme sa v tom ze znamky, alebo nejake hodnotenie by nemali byt tou vecou ktora buduje autoritu ucitela. no nesuhlasim s tym ze by ju mal amt len preto lebo je ucitel. kazdy clovek si autoritu musi vybudovat. a su len dva sposoby. bud vzbudi respekt z pocicie moci (strachu), alebo z pozicie rozumu. je ironia dnesnej doby ze dalsiu generaciu pripravuju do zivota ludia, ktori si s nimi nevedia dat rady a namiesto toho aby si vybudovali pozitivnu autoritu, vyplakavaju za tou bajnou stratenou autoritou strachu. no statnemu aparatu to vyhovuje. ten nepotrebuje generacie premyslavcov, ale stada slepych a hluchych oviec.

      • Reply Matus Máj 7, 2012 15:29

        To ze nieco funguje tak ako funguje neznamena ze to nie je pomylene, prikladov je mnoho. Pomylena je konkretne myslienka, ze autorita sa odvija od hodnotenia a vlady strachu.
        Ze by si kazdy mal budovat autoritu je pravda len ciastocne – je sice vhodne aby si ju sam nepodkopaval, ale ked je niekto nadradeny (vo vztahu ziak-ucitel, dieta-rodic, ucitel-riaditel atd.), tak sa to ma respektovat, inak by sme dosli k anarchii. Druha vec je, ked sa toto zneuziva, od toho su zase nejake mechanizmy kontroly. Tazko sa ale mozno dovolavat spravodlivosti ked sam ignorujem nastavene pravidla.

        • Reply Martin Hrkút Máj 11, 2012 09:10

          To co Matus opisujes ma taky zvlastny nadych totality – respektujte ma lebo ja som nadradeny.

          Jedna vec je ze dnes sa take veci uz nenosia, druha ze system je v sucasnom stave tak zly ze tomuto modelu vobec nepraje. Ako maju deti vnimat niekoho ze je nadradeny ked vidia ze vacsina ucitelov je zufalych kvoli vyske ich platu, stresu v praci, hromade zbytocnych papierovaciek a cast z nich aj z rozmarov vedenia skoly? Ak im potom niekto predhodi carovnu veticku “uc sa aby si raz dobre zarabal” tak to je ako cisty vysmech.

          Druha vec je ze som zastanca nazoru ze ak chce niekto autoritu, musi si ju zasluzit a vybudovat. Ano, da sa to aj strachom, ale atmosfera strachu nikdy nebola, nie je a ani nebude dobra zivna poda pre vzdelavanie. Bohuzial toto je hlbsi problem ktory sa uzatvara ako kruh – ucitel ktory nevie ziakov zaujat a ani v najmensom netusi o roznych motivacnych technikach, tazko vychova takych buducich ucitelov ktori by tieto znalosti mali. Nemaju ich od koho ziskat, ani na ZS, ani na SS a uz vobec nie ani na VS. A po nastupe do zamestnania sa na nich nasype taka hrca povinnosti, ze na rozne seminare a skolenia prakticky nemaju cas.

          Najviac ma na celom nasom skolstve mrzi ze je to jeden velky zacarovany kruh, ktory bohuzial ovplyvnuje vsetko ostatne (zamestnanost, zivotna uroven, tvorba novych prac.miest) , no prelomit ho nema ziadny “akoze”minister odvahu, resp. nema “preco” nieco take vobec robit. Politikom sucastny stav vyhovuje. Keby vsetko fungovalo ako hodinky nebolo by cim zakryvat rozkradanie a nebolo by ani cim balamutit hlavicky stadam oviec ktore ich volia.

  16. Reply rena Máj 26, 2012 18:46

    precitala som si vsetky komentare, zaujimave … ale som ucitelka a mozem povedat, ze autorita nesuvisi so znamkami, platom, s agresivitou deti, ci uplatkami rodicov. jedine na com stoji, je osobnost ucitela …. ak je cestny, zasadovy a studenti citia, ze mu na nich zalezi … autorita pride sama, ak je ucitel osobnost :)

  17. Reply Jano Žiak Jún 5, 2012 12:38

    Prečo učitelia kedysi autoritu mali a dnes nie? = pretože kedysi učitelia dokázali maskovať akí sú blbí a neschopní. Dnes to už nejde, keďže žiaci majú lepší prehľad a viac informácií okrem iného aj z internetu. A samozrejme – za socializmu si nikto nedovolil nikde príliš vyskakovať, teda ani žiaci na učiteľov ke´dže sa písali posudky atď. DNES všetko záleží na skutočných schopnostiach a osobnosti učiteľa ktorý si musí budovať svoj pozíciu v triednom kolektíve, nepomôže mu už húkať na žiakov a neodváži sa ich biť ako sa to stávalo ešte v osemdesiatych rokoch. Dnešné deti sú už od ZŠ smelšie, drzejšie, slobodnejšie, sebavedomejšie – a učiteľovi ktorý na to nemá dajú zaslúžene na prdel.

  18. Pingback: Hacknime školstvo! | Saskia Repčíková | Blogy | eTREND - expert na ekonomiku a financie

  19. Reply HKS Okt 6, 2013 19:36

    Vtedy bola podla mna ina doba, nebol internet a deti nemali taky prehlad ako dnes. A bolo to hodne nespravodlive aby od ZS sa odvijal cely zivot..Ja som napr. na zakladke mal aj 3 aj 4 a teraz mam uspesne ukoncenu priemyslovku s maturitnym vysvedcenim s jednotkami a dvojkami a studujem na STU a dari sa mi. Dnes je to iba o tom kto chce a kto nechce.

Pridaj komentár