Podnikanie ako uspokojovanie potrieb zákazníkov? 14

Keby som zakaždým keď počujem klišé podnikateľskú poučku „podnikanie je o uspokojovaní potrieb zákazníka“, či „dobré firmy uspokojujú potreby zákazníkov“ dostal euro, tak už som milionár.

Nejdem teraz rozpitvávať fakt, že podnikanie je vždy v prvom rade o zisku a kto tvrdí opak klame sám seba (alebo zákazníkov). To je téma na iný článok. Skôr sa zamýšľam nad tým čo rozumieme pod „potrebou zákazníka“.

Čo to je tá potreba? Prečo ju zákazník má a ako vlastne vzniká?

Je „potrebou“ vlastniť smartfón? Desať rokov dozadu ho predsa nik nepotreboval.

Je „potrebou“ mať auto? Sám Henry Ford povedal, že keby počúval priania zákazníkov predával by im rýchlejšie kone.

Človek ako tvor má skutočných fyzických potrieb veľmi málo. Potrebuje sa najesť, napiť, vyspať a prípadne rozmnožiť.

Len málo firiem uspokojuje tieto základné potreby. Čo však potom túžba mať auto, smartfón, notebook, plazmovú TV, veľký dom, plastové okná, bezpečnostné dvere, atď? Nič z toho nie je skutočná potreba, je to túžba. Umelo vyvolaná túžba za účelom predaja. Umelo vyvolaná výrobcami tovarov a poskytovateľmi služieb – podnikateľmi.

Mr_Burns_and_Stewie_cross_over_by_RIP_Kenny_McCormick

Páni premotivovaní podnikatelia, odlepte oči od motivačných kníh a uši od podnikateľských audionahrávok. To čo robíte nie je o nič spásonosnejšia činnosť, ako akákoľvek iná, bez ohľadu na to že vám Kiyosaki, Carnegie, Hill a ďalšie MLM modly tvrdia opak.

Priznajme si, že bez vytvárania túžby u zákazníkov a patričného marketingu by nebolo aké potreby uspokojovať a upravme tú krásnu marketingovú klišé poučku z podnikateľskej literatúry tak, aby bola bližšia pravde. Napríklad takto:

„Obyčajné firmy predávajú, dobré firmy uspokojujú túžby zákazníkov, tie najúspešnejšie firmy túžby vyvolávajú.“

zdroj obrázku: http://rip-kenny-mccormick.deviantart.com/art/Mr-Burns-and-Stewie-cross-over-74371009

Odporucam stabilny webhosting s podporou 24/7 za vynikajucu cenu.
Zlavovy kod na -25%: WEDOS25HRKUT

Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

14 thoughts on “Podnikanie ako uspokojovanie potrieb zákazníkov?

  1. Reply Martin Hlinka mar 28, 2013 14:58

    Ono to neni o tom, ze by tuzbu tie firmy vytvarali. Ako ludia sme emocionalne tvory. V kazdom z nas su emocionalne tuzby, byt krajsi, byt lepsi, byt oblubenejsi, pripadne vyvolat v druhych zavist a podobne. Kazdy clovek ma svoje sny, strachy a vytvorit produkt, ktory tieto sny splni, strachy odbura, frustraciu vyriesi, to je uzasna pomoc ludom.

    Ja riesim frustraciu ludi spojenu s ucenim a ucenim jazykov. Rich Schefren ma business consulting s brutalnymi vysledkami. Andy Hostak zbavuje ludi strachov.
    Alebo dam klasicke priklady zo zivota kazdeho. Ty si nekupis Aston Martin ani Audi preto, lebo sa potrebujes previest z bodu A do bodu B, ale preto, lebo chces aby o tebe ludia vedeli, ze si kurwa pan.

    Ak mas taky produkt, tak potom o tom treba ludom povedat a v marketingu to dat ludom najavo. Ze im vyriesis tu tuzbu, co maju.

    Problem nastava vtedy, ked firma takyto produkt nema a tvari sa ze ma.
    Co mnohe firmy velmi sikovne (teraz neriesim ci je to koser alebo nie je, riesim efektivnost) robia. A mam pocit ze aj viem, na ktorych podnikatelov toto mieris :)

    Lenze oni nevytvaraju tuzbu. Oni len poznaju gro ludskej psychologie a velmi efektivnym sposobom to vyuzivaju na vytvorenie dopytu po ich produktoch.

    • Reply Martin Hrkút mar 28, 2013 15:45

      Nesuhlasim – je to to vytvarani tuzby. Pred 10 rokmi nikto nemal tuzbu ci potrebu mat smartfon, pred 200 rokmi nikto netuzil a nepotreboval auto atd. Kdesi som zachytil aj mudrost „cim viac veci, tym viac starosti“ a zatial sa mi to vzdy len potvrdilo – vytvaranim dalsich a dalsich produktov a cielov tuzby ludi vyrobcovia a poskytovatelia sluzieb dostavaju do nekonecneho coraz vacsieho kolobehu tuzby (a z toho casto prameni dana frustracia – ze ludia maju pocit ze im stale cosi chyba, lebo rpave tento pocit v nich zivia firmy cez marketing).

      Aston Martin a Audi – ano prave o tom vravim, ze to je o tuzbe, nie o potrebe. Pokial by sme zostali pri potrebach tak ti stacia vlastne nohy (eventualne hi-tech konsky povoz spred par storoci), lenze ktosi vytvoril tuzbu mat auto a preto dnes vsetci idu po autach (a ospravedlnuju si to tym ze ho vraj potrebuju – v skutocnosti ho nepotrebuju, len si to sami nahovaraju po dokladnej marketingovej masazi mozgu).

      Aby som zostal pri teme – ak mam produkt ktory riesi tuzbu nejakeho cloveka tak som obycajna firma – len rpedavam produkt uspokojujuci tuzbu vyvolanu nejakou inou firmou. Apple vyvolal v kazdom tuzbu mat dotykovy smartfon, HTC, Sony, Samsung atd sa na tejto tuzbe vezu.

      Z mojho pohladu je dnes takmer cely trh plny prave firiem ktore uspokojuju umelo vytvorene tuzby (dokonca aj tuzba po jedle sa da naplnit obycajnym rozkom a nie predrazenou susienkou slubujucou energiu na cely den).

      • Reply Peter Furmaník mar 28, 2013 23:31

        „Pred 10 rokmi nikto nemal tuzbu ci potrebu mat smartfon, pred 200 rokmi nikto netuzil a nepotreboval auto“ – ale mal potrebu komunikovat, potrebu ziskavat informacie a potrebu presuvat sa a cestovat (za pracou, skusenostami, poznatkami atd). Smartfon a auto su len odpovedami na potreby. Rovnako celé podnikanie

        • Reply Martin Hrkút mar 28, 2013 23:39

          Zalezi co si predstavit pod pojmom „odpoved na potrebu“. Tie potreby ktore ludia mali, maju a aj budu mat sa vzdy dali a stale sa aj daju uspokojit bez zbytocnych vyrobkov a sluzieb. To co firmy robia je ze k tomu pridaju nejaky benefit a vytvoria tuzbu/potrebu po novom vyrobku/sluzbe. V principe vsak ziadny problem neriesia, ten je uz davno vyrieseny, akurat najdu iny sposob a spravia z neho objekt tuzby zakaznika.

          • Reply Peter Furmaník mar 28, 2013 23:58

            hm, a čo povieš, že podnikatelia sú tí, ktorí zakaždým vynachádzajú nový a lepší spôsob uspokojovania potrieb? Zjednodušujú život – veď na to nič nie je zlé.

          • Reply Martin Hrkút mar 29, 2013 00:08

            ja nevravim ze je na tom nieco zle :) ale vsetci to robime s cielom zarobit tak sa nehrajme ze ideme spasit ludstvo a zisk je len nejaka banalita pomimo

          • Reply Peter Furmaník mar 29, 2013 00:14

            veľkí a zaujímaví podnikatelia (ako napr. Richard Branson) hovoria, že peniaze zarábajú len preto, aby ich mohli použiť zas na nejaké nové veci či idey. teda je rozdiel medzi zarábať a zarábať. Resp.: veľká časť podnikateľov nemá za cieľ zarábať, ale čosi vymyslieť, zlepšiť, splniť svoje sny. Vo všetkých týchto prípadoch nie sú peniaze prioritnou motiváciou, skôr prirodzeným dôsledkom, resp. prostriedkom.
            Ale inak dobre, že polemizuješ, tak to má byť:)

          • Reply Martin Hrkút mar 29, 2013 08:14

            velki podnikatelia sa vzdy tvaria ako keby s peniazmi nemali vlastne nic spolocne a to ze im vdaka ich firmam chodia na ucet je nepodstatny detail (oni sa potom tie motivacne knizky lepsie predavaju – hlavne v USA kde chcu ti dole stale verit ze ti hore su vlastne dobrordecni a nechamtivy ludia) :) uz davno som sa naucil citat medzi riadkami a neverit slepo vsetkemu co sa povie/napise. to ako sa ti velki spravaju a co robia malokedy svedci o tom ze by peniaze neboli pre nich cielom toho co robia – bez ohladu na to co budu rozpravat ;)

  2. Reply Peter mar 28, 2013 21:35

    Takže vám stačí normálna 3eurová myška namiesto tej recenzovanej? :D Pretože si môžete kúpiť tú lacnú za 3 eurá, ktorá sa bude kaziť, bude Vás bolieť ruka a môžete si kúpiť tú, čo máte teraz. Rovnako je to s autami. Môžete mať fiat punto za 1500eur, alebo o niečo lepšie audi za 15000, ktoré je pohodlnejšie na dlhšie cesty, menej kazové, atď.

    • Reply Martin Hrkút mar 28, 2013 22:06

      Vo svojej podstate by mi stacila aj ta smejd myska za 3 eura z tesca – fungovat sa s nou da a pkial clovek nevie ze je nieco lepsie tak vacsinou neciti potrebu po zdokonaleni. Ked boli vsetky mysky gulickove tak clovek na kvalitu moc nehladel. Ked prisli rpve opticke uz zrazu bola tuzba/potreba mat taku. Ked sa bjavili prve herne vznikla nova potreba mat tie namiesto obycajnych. Ze novsi vyrobok ponukne nieco „navyse“ je logicke – na niecom marketing stavat musi :)

      To iste s autami. Kym boli bakelity stacili tie, prisli stare skodovky, boli top na trhu tak bohate stacili, potom dosli favority, stali sa na ne fronty lebo to bolo zas nieco lepsie atd. V tej dobe vsak nik nemal tuzbu/potrebu mat airbagy, dokonale odhlucnenie, GPS, radio s USBckom, posilnovace riadenia atd atd. Potrebu/tuzbu vytvara sam trh tym co aktualne ponuka a co nam marketing tlcie o hlav.

  3. Reply Peter mar 30, 2013 22:52

    Ono túžba vlastniť majetok je jedna zo základných vlastnosti človeka. Tá nás sprevádza už tisícky rokov. Kapitalisti to vedia dobre a preto na tom zakladajú úspech podnikania.
    Na druhej strane, ľudia marxistického myslenia vidia úspech v rozdelení majetku a všetkého čoho je človek schopný získať a produkovať pre celú spoločnosť. Im vlastníctvo veľkého majetku prekáža (teoreticky).
    Keď porovnáme výsledky oboch myslení, kapitalistické krajiny sa môžu pochváliť rozvinutým priemyslom, infraštruktúrou, ekonomikou a vedou. Kdežto socialisticky orientované krajiny sú vo všetkom krok, dva, tri pozadu.
    Jednoducho povedané, kapitalista zakladá svoju taktiku na realite, kdežto marxista na akejsi ilúzii o lepšej spoločnosti kde sú si všetci rovnocenný a každý žije len s toho čo naozaj potrebuje. Čo je naozaj naivná predstava. Jej výsledkom je spomalenie rozvoja ľudskej spoločnosti a jej životnej úrovne.
    Keby bolo podľa vás, všetci by sme sa mohli asi vrátiť do stredoveku. Veď vtedy ľudia naozaj žili len z toho čo im „matka zem“ dala. Že?

    A preto na záver malý príklad, ja pôjdem radšej k „ziskuchtivému“ pekárovi ktorí sa ma snaží „zlákať“ 30-imi druhmi zákuskov, než k tomu, ktorí ma v svojej „múdrosti“ chce uspokojiť s dvoma.

    • Reply Martin Hrkút mar 31, 2013 00:13

      Nepochopil ste o com clanok je. Niesom marxista ani socialista, prave naopak, som kapitalista.

      Nepaci sa mi len, ked sa niekto baziaci po zisku tvari ze je tu pre to aby spasil ludstvo a miliony na ucte sa mu tam zjavili cirou nahodou ako nezamyslany dosledok jeho cinnosti. Aby to bolo dokonale tak to tak tlaci do hlav aj zufalcom ktori by radi nasledovali jeho priklad, no v mierne pokrivenej forme – tvrdiac ze potreba po jeho produkte tu bola vzdy, pricom ho ale v reali predtym nikto nepotreboval. Tu potrebu/tuzbu po nom, vzbudil az on, tym ze dany vyrobok pretlacil do popredia.

      • Reply Peter mar 31, 2013 04:01

        Ja si myslím že som vás pochopil.
        Kým je pravdou že u niekoho honba za peniazmi hraničí až s chorobou, prečo by mal byť úspešný podnikateľ automatický označovaný za ziskuchtivého pokrytca keď vyhlási že pomáha ľuďom. Nie je možné že je to naozaj jeden z jeho motívov? A i keby nehovoril pravdu, kým nepodvádza zákazníkov ani svojich partnerov jeho úsilie a práca mu prinášajú zaslúžené ovocie ktoré mu právom patrí. 100% by som s vami súhlasil keby išlo o podvodníka a zlodeja.
        Vaš príklad s mobilom, tiež nesúhlasim. Viem že mnohým podnikateľom úžasne uľahčil život. Keby sa jeho vynálezcovia pozerali na vec vašimi očami, do dnes by sme my obyčajní ľudia, hádzali mince do verejných telefónov kým vyvolena elita nie. A to platí aj o mnohich ďalších veciach.
        Ono nie nadarmo väčšina vynálezov ktoré nám dnes uľahčujú život, vyšla zo západu kde podnikateľský duch, a túžba po sebarealizácii jednotlivca je normálom a bola hnacou silou ich vzniku.
        Kdežto kolektivistická mentalita naších ľudí v tom vidí diabolskú chamtivosť.

        • Reply Martin Hrkút mar 31, 2013 11:32

          Ano, je mozne ze to je jeden z motivov, no ked najbohatsi ludia na planete ktori predavaju tie najdrahsie produkty a ich cenova a monopolna politika jasne ukazuje ze prioritne su pre nich prachy, budu rozdavat rozumy v style ze treba uspokojovat potrebu zakaznikov a ze peniaze su nepodstatne, tak si to dost silno protireci.

          Domyslate si nevyslovene a stale ma skatulkujete do akejsi krabicky s oznacenim „ludia proti pokroku a zisku“. Netusim na zaklade coho. Ja len pomenuvavam veci ako sa maju, rozhodne nie som proti pokroku, ani proti zarabaniu.

          Ze tie nastroje ulahcuju ludom zivot je jedna vec a nikde netvrdim ze to tak nie je, druha je ze vo vela dalsich oblastiach prinasaju komplikacie – resp. vytvaraju cele nove oblasti v ktorych treba riesit dalsie problemy. Myslim ze kludne mozme povedat ze bez vynalezov a pokroku by sme riesili minimalne jeden skaredy efekt – obrovsku nezamestnanost. Ak si predstavime ze by sme napriklad nemali nic okolo elektriny tak by pracu nemalo obrovske mnozstvo ludi. O tom sa tu ale nabavime.

          Proti chamtivosti ako takej tiez nic nemam – je to hnacia sila pokroku.

          Clanok je o tom ako sa niekto hra na dobrodinca pricom ide hlavne len po zisku a ostatnym sa snazi natlacit do hlavy ze ludia maju akesi potreby, ktore ale nemaju az kym ich on sam nevytvori. Jeden vykrik proti bullshitu ktory sa siri motivacnou literaturou a nahravkami. To je vsetko. Ziadny suboj marxizmu a kapitalizmu, ziadne mysleinky proti pokroku a ine sryte veci v tom nie su. Prosim respektujte to a vyjadrujte sa k teme clanku namiesto domyslania si toho co tam nie je napisane. Dakujem.

Pridaj komentár