(Not provided) a google analytics 2

V posledných dňoch sa zase rozbúrili vody v SEO svete, po zverejnení informácie, že počet kľúčových slov v google analytics ktoré nevidíme, resp. vidíme ako “(not provided)” sa rapídne zvýši. Mnohí začali zvažovať náhradu google analytics za niečo iné. Zbytočne, nepomôže im to.

Čo to to (not provided) je?

Zjednodušene povedané, sú to nezistiteľné / neznáme kľúčové slová, ktoré ľudia vyhľadávali v googli pred tým ako sa odtiaľ preklikli k nám. Pre analýzy inak veľmi užitočná vec – konkrétne kľúčové slová nevidíme – žmurká na nás len neurčité (not provided). V praxi to v analyticse vyzerá cca takto:

analytics not provided

O čom to (not provided) vlastne je?

Pri vyhľadávaní v google, je človek presmerovaný na nejakú konkrétnu podstránku, kde sa dá hľadaný výraz vidieť v samotnej URL adrese  v prehliadači (áno – google pri vyhľadávaní zapája ajax, ale tá URL sa aj tak mení) – nazvyme si ju URL1.

https bar

 

Táto URL1 sa po prekliknutí cez nejaký odkaz vo výsledkoch vyhľadávania potom posúva v HTTP hlavičke ako tzv. “referer“. V ľudskej reči to znamená, že na každej jednej podstránke u mňa viem zistiť odkiaľ človek prišiel (odkiaľ sa ku mne preklikol) ak si pozriem HTTP hlavičky.

Pokiaľ je však daná stránka šifrovaná (využíva SSL certifikát – teda URL začína na “https”, namiesto “http”), veci sa nám komplikujú. Štandardy, ktorými sa prehliadače vo väčšej či menšej miere riadia, odporúčajú aby pri prechode z šifrovanej komunikácie na nešifrovanú referer “neukázali”. Teda, pokiaľ človek ide z webu ktorý využíva HTTPS na web, ktorý funguje len na HTTP, referer sa neposáva.

Teoreticky by tu teda mala byť možnosť, získať referer tak, že začneme šifrovať spojenia s našimi webmi aj my sami. Dojde tak k presunu z HTTPS na HTTPS, všetko je stále šifrované a teda ak sa prehliadače riadia odporúčaniami, referer by mal zostať zachovaný a pre nás dostupný. Úprimne – neviem či by to šlo aj v praxi, neskúšal som to a ani nebudem, lebo to nie je jediný problém.

Ona je totiž v tej URL googlu podstatná časť za hash znakom – #. 

A tento hash, je taká sviňa, že čo je za ním, to sa v refereri nenachádza. Za toto zas môže iná špecifikácia, ktorá vraví, že čo je za hash znakom, to je “kotvička” – teda nejaký “pododkaz”, ktorý prehliadaču len vraví kde by mal presne nascrollvoať na danej podstránke. Ten ju následne nepokladá za súčasť URL ako takej, ale len za akúsi “informáciu navyše”.

To znamená, že aj keby sme vedeli prijať referer z URL1, bolo by nám to na nič, lebo čo je za hash znakom, to v ňom nie je – pre URL spomínanú na obrázku vyššie uvidíme len https://www.google.sk/.

K vyhľadávanému výrazu sa tak nedostaneme, nech robíme čo chceme, ohýbame kódy, rozoberáme HTTP hlavičky na prach … proste tam tie informácie už neuvidíme nech chceme akokoľvek silno.

A teraz k tomu čím sme začali. Pokiaľ si niekto myslí, že zmenou analytického softvéru – prechodom z Google Analytics na niečo iné, si pomôže a problém s neviditeľnými (not provided) kľúčovými slovami vyrieši, je na omyle. Ušetrite si preto zbytočnú prácu a proste sa zmierte s tým, že nám Google tieto dáta zatrhol – možnosť ako ich znovu získať neexistuje.

Odporucam stabilny webhosting s podporou 24/7 za vynikajucu cenu.
Zlavovy kod na -25%: WEDOS25HRKUT

Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

2 thoughts on “(Not provided) a google analytics

  1. Reply Webbos (@WebbosEU) Okt 2, 2013 19:55

    Je to veľká strata ale stále sa dá pomocou webmaster tools ako tak odhadnúť na aké klúčové slová ludia prichádzajú

Pridaj komentár