Prečo je na internete toľko bullshitu o strave, výžive a zdraví? 14

Že je na internete obrovské množstvo bullshitu o strave, výžive a zdraví je smutný fakt. Dlho som si kládol otázku prečo to tak je a nachádzal som rôzne vysvetlenia. Od tých, ako na tom profitujú šarlatáni, až po tie, že ľudia jednoducho radšej uveria peknej lži ako krutej pravde.

Obe tieto príčiny majú na celkovom stave svoj podiel. Šarlatánov, často aj otitulovaných, je na svete veľmi veľa. Tržby alternatívnej medicíny sa len v USA pohybujú v desiatkach miliárd dolárov ročne, čo je celkom lukratívne.

Ak sa niekomu nedarí v medicínskej praxi, je veľmi jednoduché presedlať na morské prasiatka …, pardon “alternatívnu medicínu“. Vďaka titulu pred menom potom budia náležitú úcty a placebo bieleho plášťa na psychiku funguje ako má, takže možno sa niekto aj “zázračne vylieči”. Čo na tom, že len zarábajú na ľudskom zúfalstve a zaplavujú svet svojimi bullshitmi.

Ľudia tiež veľmi radi uveria. Veriť je ďaleko jednoduchšie ako overovať fakty a hľadať skutočné príčiny. Veriť je pre väčšinu ľudí základom života.

Nechcú stráviť hodiny nad niečím (skúmaním nejakého javu), čoho výsledkom bude len frustrácia, že ľudské poznanie ešte nie je na úrovni kde by dokázalo ponúknuť jednoduché a účinné riešenie. Oni chcú počuť jednoduchú odpoveď prečo sú veci zlé a aj jednoduchú odpoveď ako to napraviť.

Nechcú počuť, že výsledok je neistý, ani že príčina nie je tak úplne známa.

A tiež radi vidia všetko čiernobielo. Buď je niekto dobrý, alebo zlý.

Ak máme na jednej strane medicínu a na druhej šarlatánov, v momente kedy uveria šarlatánovi, stačí jedna veta o tom, že klasická medicína ich chce len zabiť a už ich nik len tak ľahko nepresvedčí o opaku (samozrejme po lieky na tlak, či inzulín si budú chodiť k tým “vrahom” aj naďalej pravidelne, len už ich nebudú mať tak radi a v úcte). Šarlatán bude biely ako sneh a klasická medicína čierna ako noc. Žiadna sivá pre nich neexistuje.

Človek si povie – ok, to by boli také tie základné príčiny, ale to nevysvetľuje prečo je tých bullshitov na internete o zdraví tak veľa? Veď pár šarlatánov taký dosah mať nemôže. Ani taký Bukovský akokoľvek sa tlačí do každého mediálneho priestoru nedokáže jeho vegeblbosti šíriť tak úspešne a rýchlo.

Hurá, šíriť bullshity…

Tú príčinu masového zaplavovania internetu bullshitom o zdraví som pochopil len nedávno.

Mám viacero webov (nie len tento blog) a od istého momentu začalo byť časovo neúnosné aby som obsah na ne produkoval sám. Začal som preto hľadať vhodných autorov, ktorí by články a príspevky na dané témy písali namiesto mňa (nazvime to trebárs budovanie redakcie, alebo outsourovanie činností na ktoré nie je čas).

Rozvešal som po internete pár inzerátov, napísal pár ľuďom, ktorí sa písaním článkov živia, alebo si ním privyrábajú. Odpovede, ponuky a žiadosti o robotu prišli veľmi rýchlo. A veľa. Na naše podmienky a to, že som nejak extrémne netlačil na to aby sa o tom že niekoho hľadám dozvedel každý, je až prekvapivé, že ich bolo hneď niekoľko desiatok. A vyžiadal som si referencie + témy v ktorých sú “doma” a o ktorých by vedeli písať najlepšie.

Drvivá väčšina týchto autorov sa podľa ich slov vyzná v témach zdravie, výživa a strava.

A takmer všetci z nich už v tejto téme niečo písali a takmer všetci bullshity. 

Ale veď to písali na internete, tak to musí byť pravda, či?

Ich ceny sa pohybujú na úrovni 3-10 EUR za článok. Tam proste nie je možné aby písali seriózne. Nie je možné aby dlhé hodiny hľadali overené zdroje, pozerali sa na to, či iný článok z ktorého čerpajú neobsahuje nejaké blbosti, nie je čas na to aby  sa vôbec zamysleli and tým, či to čo prepisujú a zliepajú z iných článkov ako ďalší “prudko odborný článok” nejde proti zákaldnej logike a biológii 7. triedy ZŠ.

Taká malá armáda papagájov, pomýlených ľudí, pseudoodborníkov a hlavne zasieračov verejného priestoru bullshitom. A samozrejme, odborníkom na zdravie, výživu, či stravu nie je nik z nich. Vedia o nej asi toľko ako autorky nového času pre ženy, či šarmu – veľké hovno.

Šarlatáni chcú zarobiť, bežní ľudia chcú počuť jednoduché rady a mať vieru v to že sa dokážu vyliečiť a lacní copywriteri chcú z niečoho žiť. Dokonalá symbióza, dokonalé zasieranie tisícok webov bullshitom.

Vitajte na internete, mieste, kde všetko čo nájdete je pravda.

Odporucam stabilny webhosting s podporou 24/7 za vynikajucu cenu.
Zlavovy kod na -25%: WEDOS25HRKUT

Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

14 thoughts on “Prečo je na internete toľko bullshitu o strave, výžive a zdraví?

  1. Reply Jozef Dec 18, 2013 16:32

    Zaujímavý post. A to fakt každý, kto píše o zdravej výžive, píše voloviny? A naozaj o nej môže písať len vyštudovaný človek? A o autách môže písať len automobilový pretekár a automobilový konštruktér? A ty si vyštudoval prosím čo? Ja len, že akú kvalitu podľa tohto merítka asi tak môže mať tvoj článok ;)

    • Reply Martin Hrkút Dec 20, 2013 20:34

      Nie kazdy kto pise o strave a zdravi pise hovadiny, ale prevazna vacsina bohuzial ano. Nemusi to byt vobec vystudovany clovek, staci ak si overuje informacie a neprodukuje len papagajovanie bullshitov o zasaditej strave, ci marhulovych jadierkach. Takisto ak tvrdi ze sa v tejto oblasti dlhodobo pohybuje mal by mat aspon zakladny prehlad a vediet rozlisit blbosti uz na prvy pohlad.

      Auta su iny odbor a keby tam niekto pisal ze je lepsie liat do nadrze namiesto nafty ci benzinu coca colu tak by bolo jasne ze je to cisty bullshit. Konstrukcia a funkcia auta je totiz pre vacsinu ludi daleko viac znama v porovnani s tym co vedia realne o strave a ludskom tele. Nemiesajme tu preto prosim jablka s hruskami.

      Z clanku si vezme kto chce co chce. Ak je pre teba “nekvalitny” asi ti udrel na city, co je vsak len tvoj problem a mne to je ukradnute (nie si prvy ani posledny) – pisem z roznych dovodov, no uspokojovanie ega nahodneho okoloiduceho medzi nimi nie je.

  2. Reply VS Dec 20, 2013 19:52

    “3-10 EUR za článok. Tam proste nie je možné aby písali seriózne.” = tak to mám šťastie, pre mňa píše copík (dokonca aj fakturuje, má ŽL) po 10 Eur / NS články aj webové texty pre moje www a píše fantasticky. Ale ako to robí, to neviem :)

    • Reply Martin Hrkút Dec 20, 2013 20:24

      z hladiska gramatiky, stylu, putavosti sa im moc celkovo vytknut nedalo. vacsina by ich sice potrebovala zopar rad ako text spravit tak aby bol lahko citatelny a vzdusny (prakticky vsetci produkovali hrozne dlhe odstavce, nepouzivali tucne pismo, kurziva, ziadne poriadne predely atd).

      problem vsak nebol v tom ze by tie texty z formalnej ci marketingovej stranky boli zle. oni boli zle kvoli samotnemu obsahu. beriem ze nie je v danej cenovej kategorii v silach nejakeho copywritera overovat si fakty, ale potom nech nepisu o strave a zdravi ked o tom vedia realne prd (nevraviac o tom ze este priamo na otazku v com sa vyznaju uvadzali takmer vsetci tieto temy).

      • Reply krovia Mar 26, 2014 16:54

        Zaujímavý nápad, priznám sa doteraz mi nenapadlo rozmýšľať nad cenou článku. Je veľmi pravdepodobné, že je to dobrá selekcia. Na mieste je však myslím otázka – čo ak dotyčný očakávali, že budú písať pre nich “základné” veci, teda znalosti získané napríklad v škole a teda niečo čo štandartne nie je potrebné overovať a dohľadávať v štúdiách? Ako príklad si viem predstaviť dedinskú babku bylinkárku, ktorá by o fytoterapii písala zo skúseností, ktoré síce pravdepodobne nie sú podložené výskumami, ale je viac než pravdepodobné, že rokmi praxe si overila či funguje a čo nie. (áno, nepravdepodobné, ale nie nemožné)

        • Reply Martin Hrkút Mar 26, 2014 17:18

          Samozrejme, kto caka “zakladne” informacie, ten ich aj dostane. Zlozitost a hlbka informacii sa ale v principe nema preco vylucovat s ich pravdivostou. Aj napriek tomu sa to vsak deje. Nebolo by nic zle na tom mat dookola vsade zakladne informacie “ktore sa ucia uz na ZS” – tie su overene. Problemom je, ze tito “lacni pisalkovia” vo velkom prepisuju texty o temach ako prekyslenie, detoxikacia, liecba rakoviny zeleninovymi stavami atd – co su bohuzial brutalne bullshity.

          Oni v principe mozno ani netusia co tym robia – pre nich je to job ako kazdy iny, dostanu zadanie aby o niecom napisali tak napisu co najdu. Maslo na hlave ma v tom pripade nie len autor toho textu, ale aj zadavatel, ktory navyse informacne nekvalitny text s radostou preberie a uverejni a svoj podiel viny ma tiez povodny zdroj.

          Bohuzial vysledkom je zahltenie internetu bullshitom, ktory je popularny, dobre sa predava a preto nema nik motivaciu nieco s tym robit, skor naopak – prevadzkovatelia webov, predajcovia zazracnych pripravkov, autori lacnych textov … ti vsetci na tom len zarobia, takze by sli len sami proti sebe v mene nejakeho “idealu” ktory ich ale nenakrmi.

  3. Reply Stano Dec 29, 2013 15:28

    Vidim to podobne. Clanky o zdravej vyzive pisu vacsi blbci nez ti co ich citaju. Vo svojom okoli poznam vzdelanych ludi, kt. v beznych zalezitostiach uvazuju racionalne, no veria vsetkemu co citaju v casopisoch. Pritom ani netusia, ze take clanky pisu ludia bez znalosti ci stipky zdraveho rozumu. A potom pol naroda na zaklade takych nezmyslov upravuje svoje stravovacie navyky.

    Spomeniem jeden priklad, kt. vychadza zo zlej interpretacie pravdivej informacie, co sa stava viac nez casto.

    Informacia: vedci objavili v mlieku skodlive latky (cca 0.001 promile z celkoveho mnozstva)
    Clanok: mlieko je skodlive, pite ho menej, alebo vobec

    Co viac dodat?

  4. Reply David Jan 9, 2014 14:02

    Mě osobně by více znepokojovaly půjčková témata, kterých je dle mě na internetu mnohem víc a hlavně ty škodí lidem. Zdraví, strava, hubnutí jsou též rozšířené, jelikož to lidi hltají a hledají, ale kromě nákupu nějakého výrobku, po kterém člověk záhadně nezhubne, i když se na obalu píše něco jiného není tak bolestivé, jako finančně dluhová spirála!

    • Reply Martin Hrkút Jan 9, 2014 17:09

      Zalezi na uhle pohladu. Mnoho ludi ani netusi ako lahko mozu zlymi, na prvy pohlad “zdravymi” odporucaniami dosiahnut presny opak – priberanie, ci zhorsenie zdravia, vacsiu nachylnost na kardio ochorenia, ci raka. A radsej by som teda mal na krku pozicku ako rakovinu, alebo infarkt.

      • Reply Erik Veselý Aug 1, 2014 13:59

        Výborný článok konečne to niekto napísal. Každý kto vie napísať slohovú prácu a neprepadol zo slovenčiny :) si dnes myslí že je copywriter :) a dokonca vie písať “takmer na akúkoľvek tému”. Pred časom jeden môj kolega hľadal tuším na webtrhu niekoho kto mu napíše sériu článkov o správnom stravovaní kulturistov a zostavení jedálneho lístka pre kulturistu. Odpovedalo mu snáď 20 ľudí v cenách od 50 kč do 50 eur za normostranu. Požiadal ich o ukážkový text v rozsahu pol normostrany. Asi polovica z nich dokázala s vypätím všetkých síl napísať a dodať ukážkový text. Všetky texty boli však nepoužiteľné – samé nezmysly, vybrakovaná wikipedia, žiadny autorský prínos len tupé frázy z webu atď… Ponaučenie? Keď hľadáte niekoho kto má písať o kulturistike, nehľadajte copíka ale kulturistu. A to platí o všetkých oblastiach. Len je to trocha drahšie – profesionálny odborník (kulturista, účtovník, expert na zdravú výživu…) s vami nebude spolupracovať za tých 50 kč. Ani za 50 eur. Raz som oslovil profi fotografa a ponúkol som mu 50 eur za napísanie článku objasňujúceho istý detail z jeho branže. V živote :) mi nikto tak nevynadal ako on… Ak nemáte dostatočné financie skúste radšej vymyslieť nejakú ponuku obojstrannej spolupráce. Možno vám ten expert na zdravú výživu ochotne napíše KVALITNÝ článok, ak mu ponúknete na výmenu reklamu na vašom blogu (ak je hodnotný?) alebo mu umožníte v závere článku spomenúť jeho firmu či webstránku (kľudne aj s odkazom).

        • Reply Martin Hrkút Aug 1, 2014 14:10

          Napad v style “daj pisat odbornikovi” som mal uz tiez a vlastne nakoniec som tak aj riesil viacero textov na rozne weby. Je to rozhodne schodnejsia cesta ak ide cloveku o kvalitu informacii v danom texte no ma jednu zasadnu nevyhodu – len malokto je odbornikom v nejakej oblasti a zaroven dokaze aj dobre pisat (a tym myslim “dobre” co je tak na trojku a nie perfektne ani uzasne). Povacsine som skoncil ale tym, ze som musel tie texty este sam opravovat (nie z hladiska informacii ale formy). Cize ak sa niekto vyberie touto cestou a nema brutalne stastie ze natrafi na cloveka ktory zvlada oboje cinnosti, tak treba ratat s tym ze by to este mal potom prebehnut bud on sam, alebo aspon nejaky skuseny copywriter. Cena takeho clanku ale ide uz potom rapidne vyssie.

          • Reply Erik Veselý Aug 1, 2014 21:18

            Samozrejme máte pravdu, po odborníkovi ktorý nemá literárne sklony ani marketingové znalosti je potrebné článok prepracovať štylisticky a niekedy úplne od základu. Ale mal by dodať zdravé jadro kvalitného textu s vlastným pohľadom na vec a so zaujímavými detailami, ktoré lacný desaťeurový copywriter nikdy nedá dohromady. Po skutočnom odborníkovi by mala byť radosť text dopracovať :)

  5. Reply bez mena Okt 24, 2014 23:13

    Vyjadrím sa kúsok na túto tému, ohľadom zdravia, stravy a … Dnes naozaj nič skoro nieje čierno biele všetko ovplyvňuje niečo. Čo sa týka tejto témy je to biznis, ľudia po celom Slovensku a svete sa chodievajú vzdelávať na rôzne kurzy, ktoré mnoho krát sú vytrhnuté úplne z kontextu. Sám si pamätám skúsenosti s firmami, ktoré sa chceli propagovať, no nevyšlo im to, väčšina odborníkov sa na tieto chodníčky nikdy nedá. Samozrejme jedná vec je reklama, ale fakty nesedia a žiaľ nepustia. Ak stretnú odborníka a chcú od neho aby niečo propagoval, hneď vám spochybní váš tovar alebo službu. Ak si tento človek dá dohromady len základne veci z fyziológie, anatómie, diagnostiky, funkčnej anatómie, biochémie, čo je len určitá časť záberu odborníka z tohto smeru. Zistí, že s týmto nechce mať človek nič spoločne. Mnoho krát stačia iba poznatky zo základnej školy, napr. matematika. Ak sa týchto ľudí opýtajú, na čom to majú podložené svoje výrobky alebo služby, to je odvaha počúvať a veľa krát sú tak pobláznený, že nechcú uveriť že je to nezmysel. Najväčšia sranda je napr. renomovaný časopis o cvičení, ale niekedy je potrebne zlepšiť náladu vtipmi. Väčšinou je to v tom časopise pre laika ako v ,,politike” neviete čo je dobré a čo zlé. Ďalšia fejky ako voda s kyslíkom, rôzne diéty atď. Ma veľa krát ďaleko od pravdy a o to ďalej od dlhodobej pomoci. Dnes sa ľudia nepotrebujú učiť pre učenie, ale aby neuverili nezmyslom. S pozdravom zo Žiliny :) Ahojte

    • Reply Martin Hrkút Okt 24, 2014 23:54

      presne toto je dovod preco na weboch o strave ci zdravi pre ktore som povodne zhanal copywritera nemam prakticky ziadny iny zdroj zarobku ako adsense (ktory v dnesnej dobe uz ani tak nedava kontextove reklamy ako skor retargetingove veci). z moznych spoluprac, propagacie produktov atd sa zatial vzdy vyklul riadny bullshit ktoreho jedinym cielom je len vytahat z ludi prachy a cosi s akoze bombastickymi ucinkami. nemam problem s tym umiestnut na web banner, clanok, ci inu formu reklamy, ktora realne popise nieco co funguje a vie to ludom pomoct. bohuzial v tomto biznise je to skoro vsetko bullshit a je len velmi malo volne dostupnych veci ktore maju aj propagovany ucinok (resp. maju ho potvrdeny dostatkom studii na ludoch).

      ten renomovany casopis o cviceni je zdrojom posmeskov u mnohych uz velmi dlho :) prave taku kvalitu clankov som proste nechcel – honbu za senzaciami, neoverene info, hlasanie zazrakov, alebo strasenie na zaklade nejakej studie in vitro, prip. na mysiach atd, ci dokonca papagajovanie starych, ale aj novodobych mytov o strave (boj proti lepku, mlieku, vajickam, ospevovanie margarinov atd). bohuzial rpave toto je styl clankov ktore vacsina tych copywriterov produkuje a vacsina ich “klientov” chce, lebo to zase chcu citat ludia – zacarovany kruh bullshitu.

Pridaj komentár